TV 2-dokumentar: FrikirkeNet tager skarpt afstand fra enerådende ledere og åndelige overgreb

27.12.2017

”Det er vigtigt og godt, at TV 2 sætter fokus på børnenes vilkår i lukkede religiøse sammenhænge”, siger FrikirkeNets formand Tonny Jakobsen i en kommentar til TV 2’s nye dokumentarserie Guds bedste børn.

I foromtalen til programmet beskrives en række forhold, som får alle alarmklokker til at ringe.

”Vi har gennem en række år gentagne gange kritiseret sekteriske grupperinger som Faderhuset og Byens kirke, men at der er børn, som tilsyneladende stadig udsættes for en slags åndeligt overgreb i disse sammenhænge, er trist og beskæmmende,” erklærer Tonny Jacobsen.

FrikirkeNet er en paraplyorganisation for en række frikirkelige trossamfund, og her er der klare retningslinjer.

”Hvis en kirke ønsker at være medlem hos os, så skal der ikke alene være fuldstændig styr på børneattester. Vi stiller også krav om et bredt forankret lederskab, åbne årsregnskaber samt en ekstern supervision, der også kan fungere som en form for whistleblowerordning,” oplyser Tonny Jacobsen.

Kravet om et bredt forankret lederskab handler blandt andet om, at hverken vedtægter eller praksis giver plads til, at én leder kan styre enerådende.
Af samme grund ville hverken Faderhuset, The Last Reformation, Evangelist eller Byens Kirke - som ifølge foromtalen figurerer i TV 2’s dokumentarserie - kunne optages som medlemmer af FrikirkeNet.

"Det ender meget ofte galt med enerådende ledere, uanset hvor fine intentioner de selv måtte mene at have. Ubegrænset magt hos et menneske kan let lede til misbrug, som TV 2's dokumentarserie ifølge foromtalen desværre også tydeligt viser. Foromtalen antyder forhold for børn, som ganske enkelt ikke bør finde sted i nogen som helst sammenhænge,” pointerer Tonny Jacobsen.

FrikirkeNet samarbejder med Red Barnet omkring opdaterede retningslinjer, der skal skabe klare og trygge rammer for alle børn og unge i frikirkerne.

”Vi er ved at lægge sidste hånd på nye retningslinjer, hvor kodeordet er åbenhed. Alle - både børn, forældre og medarbejdere - skal kende rammerne for det gode samvær, så alle også kan sige fra og tillige ved, hvordan de skal sige fra, hvis grænser overtrædes” siger Tonny Jacobsen.

Tonny Jacobsen ser frem til at se dokumentarserien og fremhæver, at FrikirkeNet følger sagen med stor alvor.

FAKTA OM FRIKIRKER:

• Ligesom der er både fri- og folkeskoler, sådan er der også fri- og folkekirker.
  • Der er omkring 400 frikirker i Danmark
  • Cirka 50.000 danskere kommer regelmæssigt i en frikirke
  • Frikirkerne er typisk protestantiske og stammer dermed også fra reformationen - ligesom den lutherske folkekirke.
  • FrikirkeNet er den største frikirkelige paraplyorganisation i Danmark og repræsenterer blandt andre trossamfund som Missionsforbundet, Vineyard, Apostolsk Kirke, Mosaik (Pinsekirkerne), Hillsong, dele af Baptistkirken samt en række uafhængige frikirker.

Foto: Screenshot fra tv2.dk

Læs mere om sekterisme, radikalisering, usundt lederskab og exorcisme:

Radikaliseringens modgift
Kommentar: Trist påmindelse om, hvordan tro kan misbruges
Grænseløse mennesker kan - og skal - stoppes
Det usunde gudsmandsbegreb
Når det sunde bliver usundt
Exorcisme er klassisk kristendom