Vejledning til frikirker om COVID-19

26.10.2020

FrikirkeNet får mange spørgsmål omkring Corona. Nedenfor henviser vi til steder, hvor svarene findes.

Myndighederne har samlet deres generelle information omkring Corona på hjemmesiden coronasmitte.dk.
Hvis man har specifikke spørgsmål – også omkring retningslinjer - er der oprettet en fælles myndighedshotline, som man kan ringe til på tlf. 70 20 02 33.

Mange spørgsmål kan man dog hurtigt finde svar på selv ved at kigge på følgende:

1. Kirkeministeriets opdaterede retningslinjer for folkekirken og andre trossamfund.
  2. En meget grundig spørgsmål og svar-artikel fra Kirkeministeriet, hvor man eksempelvis kan finde svar på, hvad ”lokaler, som de råder over” betyder – og hvilke retningslinjer, som gælder, hvis et trossamfund udlejer til en forening.

Når det gælder børne- og ungdomsforeninger – og foreninger i det hele taget – er det Kulturministeriets retningslinjer, som gælder. Der er både retningslinjer for indendørs og udendørs aktiviteter, og de kan findes her under ”Idræt, foreningsliv og idræts- og fritidsfaciliteter”.
(Lige nu ligger der også nogle retningslinjer for fritidsaktiviteter for børn og unge under 25 år, men de er ikke længere gyldige – så dem skal man ikke tage udgangspunkt i).

Vi får også spørgsmål om, hvordan man skal forholde sig, hvis en person, som har deltaget i en for eksempel en gudstjeneste, viser sig at være smittet. Der er udgivet forskellige pjecer om dette:

Hvis en person har symptomer

Hvis en person er testet positiv

Hvis en person er smittet

Hvis man er nær kontakt til en, der er testet positiv

(Foto: Gert Altmann/Pixabay)