Spisefællesskaber fortærer ensomheden

23.1.2018

Rundt om i landet skyder nye spisefællesskaber op. Formålet er blandt andet at komme den ensomhed til livs, som flere end 210.000 danskere oplever. Vestermarkskirken i Grindsted er et af de steder, som inviterer til fællesspisning.

Fællesskabet omkring et måltid kan noget helt specielt, mener mange. Derfor skyder der i disse år flere nye spisefællesskaber op rundt om i landet, hvor folk, som ellers ikke har meget med hinanden at gøre, spiser sammen. Nogle steder gør man det for at knytte et lokalsamfund tættere sammen. Andre steder gør man det for at bekæmpe noget af den ensomhed, som flere end 210.000 danskere oplever.
Det gælder for eksempel for Vestermarkskirken i Grindsted. Her har man to gange været en del af Folkebevægelsen mod Ensomheds kampagne Danmark Spiser Sammen, og det har medført, at man nu en mandag om måneden inviterer byen til fællesspisning i kirken.
- De første gange var vi omkring 80 personer, men efter vi delte invitationer ud til beboerne i de ældreboliger, som ligger over for kirken, har rygtet spredt sig i byen, og de sidste gange har vi været oppe på 170 personer, som spiser sammen, fortæller frivilligkoordinator i Vestermarkskirken, Gitte Johansen.

Køkkenet som frirum
Der er 30 frivillige involverede i fællesspisningen i Vestermarkskirken; halvdelen er fra kirken og halvdelen er fra byen.
- Et par af dem, som nyder at vaske op og hjælpe til i køkkenet, er udviklingshæmmede. Andre har psykiske udfordringer og bruger deres engagement her som en måde til at komme i gang med livet igen og ud blandt andre. På den måde er køkkenet blevet et frirum, hvor folk oplever, at de kan være med, selv om de har nogle udfordringer at slås med, forklarer Gitte Johansen.

God måde at få relationer på
Efter selve middagen, der som regel består af traditionel, dansk mad, serverer Vestermarkskirken kaffe og småkager, og folk bliver gerne hængende lidt – dog sjældent længere end halvanden time. Til gengæld kommer flere af dem blot nogle dage efter.
- Da vi for ti år siden byggede ny kirke med en café, var en del af drømmen, at caféen skulle have åbent i dagtimerne. Indtil videre har vi det kun om onsdagen, hvor det sociale er i højsædet med rundstykker, kaffe, spil og snakke. Flere af dem, som kommer til fællesspisningen, er også begyndt at komme om onsdagen, så det griber lige så stille og roligt om sig, siger Gitte Johansen og fastslår:
- Det at sidde og spise sammen er en god måde at skabe relationer og venskab mellem mennesker på.
Ud over Vestermarkskirken i Grindsted er der adskillige andre frikirker, som tilbyder en eller anden form for fællesspisning. Ovenstående video erfor eksempel fra fællesspisning i Bykirken i Odense. Læs også om fællesspisning i regi af Familienetværket og Blå kors her.

Foto: Vestermarkskirken