Pinsebevægelsen er gået luthersk teolog i blodet

20.12.2017

En ny podcast om den tidlige danske pinsebevægelseshistorie er netop gået i luften. Den er etableret af en luthersk teolog, som har skrevet en ph.d.-afhandling om emnet.

Gennem fire år har teolog Nikolaj Christensen (foto) forsket i den tidlige danske pinsebevægelse, hvilket kulminerede i juli 2017, hvor han forsvarede sin ph.d. om emnet ved University of Birmingham i England.
- Jeg faldt over emnet lidt tilfældigt for cirka fem år siden, og jo dybere jeg har gravet i henlagte breve, dagbøger og for længst glemte tidsskrifter på gamle arkiver, des mere fascineret er jeg blevet, fortæller han.

Det er planen at udgive ph.d.-afhandlingen som bog i 2018 eller 2019, men allerede nu deler Nikolaj Christensen ud af sin viden via podcasts, som kan findes på blafrendeflammer.dk. Planen er, at formidle store dele af forskningsprojektet via den kanal.
- Jeg har valgt podcast-formatet, fordi det er et format jeg selv holder meget af at lytte til. Det minder om en gammeldags radiodokumentar og giver mulighed for en mere direkte og personlig forbindelse med publikum.
Navnet på podcasten stammer i øvrigt fra Nikolaj Chistensens ph.d.-afhandling, som har fået titlen Flickering Flames (blafrende flammer, red.): The Early Pentecostal Movement in Denmark, 1907-1924.

Pinsekirkerne udgør en global kristen vækkelsesbevægelse med flere hundrede millioner medlemmer, ikke mindst i Asien, Afrika og Sydamerika, men også i vestlige lande. Dertil kommer den nærtbeslægtede karismatiske bevægelse blandt katolikker, lutheranere og andre traditionelle kirkesamfund. Trods sin store udbredelse opstod pinsebevægelsen så sent som i de første år af det 20. århundrede. Danmark var et af de første lande bevægelsen nåede til – alligevel har pinsebevægelsen aldrig opnået nogen stor udbredelse herhjemme sammenlignet med for eksempel Sverige og Norge.
- At finde ud af hvorfor pinsebevægelsen aldrig rigtig fik tag i Danmarks befolkning, har været et af hovedmålene med mit projekt, siger Nikolaj Christensen.

Nikolaj Christensen er opvokset i en præstegård i Himmerland og har læst teologi i Aarhus og Oxford. Han bor for tiden i universitetsbyen Boulder, Colorado, USA, med sin hustru, Hannah, og arbejder som freelanceskribent, oversætter og podcaster samt som medarbejder i den amerikanske, kristne studenterbevægelse InterVarsity Christian Fellowship.

Foto: John Cairns