Frikirker og Blå Kors samarbejder om hjælp til socialt udsatte familier

26.10.2017

Fællesskab, spisning, rådgivning og aktiviteter for både børn og voksne har succes med at hjælpe udfordrede familier i flere danske byer.

Familier i svære situationer bliver mødt med åbne arme og varme knus i et fællesskab med andre familier, hvor de voksnes personlige ressourcer er små som følge af for eksempel arbejdsløshed, sygdom, dødsfald eller skilsmisse. Det er tanken bag Familienetværket, som efter begyndelsen i Kolding for fem år siden nu har spredt sig til flere danske byer – i København, Aarhus, Aalborg og Kolding foregår det i et samarbejde mellem Blå Kors og en lokal frikirke (se faktaboks).

Læs også: Tabita uddeler krammere til socialt udsatte i Aarhus V

- Fælles for mange af familierne er, at de oplever et fællesskab, som de ikke har oplevet før. De føler sig som en familie allerede inden, de lærer hinanden at kende. Vi oplever, at de på kryds og tværs kan lære af hinandens erfaringer og give gode råd til hinanden. Det varmer om hjertet, at kunne se, at vi kan hjælpe med at skabe rum for det, siger leder af Familienetværket København, Tina Brask-Andersen.

- I Blå Kors har vi generelt en stor forkærlighed for arbejde blandt familier og børn, der har brug for lidt ekstra støtte og gode oplevelser eller vejledning. Både for at skabe glæde og frirum, men også med henblik på at skabe forandring der, hvor der er behov for det, siger generalsekretær i Blå Kors, Christian Bjerre.

Familienetværket drives af frivillige og er gratis for brugerne. Det handler om masser af nærvær, omsorg og fælleskab, hvor der er plads til alle. Derudover nyder familierne godt af en hyggelig omgang fællesspisning og muligheden for rådgivning om økonomi eller andre udfordringer i hverdagen.

Prisvindende koncept
Konceptet omkring Familienetværket er så enkelt, at det umiddelbart kan kopieres og sættes i gang et nyt sted – uanset hvor stor en by man bor i. Det var en af begrundelserne for, at Familienetværket i Aarhus vandt Kristeligt Dagblads Initiativpris 2017.

En af brugerne i Familienetværket i Aarhus er Pernille Hansen, alenemor til to, som er kommet i Familienetværket i Aarhus siden januar 2017.
- Det betyder rigtig meget for mig at komme her og få et pusterum og en krammer og få tanket lidt op, hvor man ikke skal stå for maden og opvasken og alt det der, men at man bare kan komme og sætte sig og slappe af og måske få hjælp, hvis der er noget, der er lidt svært. Det giver energi til hverdagen, siger hun.

FAKTA:
Blå Kors samarbejder med:

• Citykirken i Aarhus om Familienetværket i Aarhus
  • Kirke i Byen i Kolding om Familienetværket i Kolding