Fodboldstævne skaffer Mødrehjælpen legeplads

10.2.2018

Mødrehjælpen får tilskud til ny legeplads, og unge skaber fællesskab gennem fodboldturneringen Charity Cup i Randers. Arrangør er ungdomskirken Skywalk.

I Randers omsætter unge boldspillere lækre finter, skruede skud og spektakulære redninger til legetårn, sandkasse og gynger. Det sker, når ungdomskirken Skywalk fra Den Evangeliske Frikirke inviterer til Charity Cup – en indendørs fodboldturnering, hvor overskuddet går til en opgradering af Mødrehjælpen i Randers’ legeplads.
Turneringen har eksisteret siden 2012 og har et todelt formål.
- Dels ønsker vi at lave et socialt arrangement for unge i Randers, hvor vi kan spille sammen og hygge os sammen. Samtidig ønsker vi at gøre noget godt for nogle, som har brug for hjælp, forklarer Malene Lundager, leder for Charity Cup.

Tidligere har Charity Cup sendt hjælpen udenlands – for eksempel har de støttet en fodboldskole for uledsagede flygtningebørn i Athen - men i år ønskede de at støtte et lokalt initiativ.
- Derfor tog vi kontakt til Frivilligværket, som har et godt overblik over de frivillige organisationer i byen. Sammen med dem fandt vi frem til seks organisationer, som kunne have brug for en økonomisk håndsrækning, og som vi kunne se os selv i – det vil sige, som havde fokus på at hjælpe unge, forklarer Malene Lundager.
- Vi skrev til organisationerne og spurgte, om de havde et specifikt behov, som de manglede penge til. Vi ønskede ikke at give et tilskud til huslejen, men at støtte et konkret projekt. Mødrehjælpen svarede, at de havde hårdt brug for en opgradering af legepladsen i forbindelse med ”huset”, som er et omsorgs- og netværkstilbud til unge gravide og unge mødre, primært i alderen 17-25 år. Det ramte et eller andet i os, og derfor faldt valget på dem.

Malene Lundager er ny i spidsen for Charity Cup, og hun har været overrasket over, hvor stor en velvilje hun har mødt rundt om i lokalområdet.
- Der har været meget stor opbakning fra alle de sponsorer, som jeg har kontaktet. De fleste har sagt ja næsten med det samme til at støtte med præmier og gevinster til den tombola, vi har også en tombola kørende. Jo flere sponsorer, vi får, des flere penge kan vi sende af sted til Mødrehjælpen. Vores mål er at samle 10.000 kroner ind, og selv om det ikke rækker til en fuldt udstyret legeplads, er det i hvert fald et godt tilskud til én.

Læs mere om Charity Cup her og her.
JL

Fotos: Kenneth Merrild