Danske frikirker hjælper i Ukraine

9.3.2022

Direkte og hurtig hjælp er frikirkernes kendetegn, når der opstår katastrofer – således også i Ukraine, hvor danske frikirker trækker på kontakter og netværk opdyrket gennem årtier.

Da nyheden om Ruslands invasion af Ukraine ramte Danmark, var de første frikirker øjeblikkeligt i gang med at hjælpe. En række frikirker er nemlig via mangeårige samarbejdspartnere i Østeuropa i stand til at operere på et græsrodsniveau, hvor man kan give meget hurtig og direkte hjælp – 30 minutter efter et videoopkald kan der være overført penge til en lokal kirke i Ukraine eller et naboland.
Dette gælder eksempelvis hos Citykirken Aarhus samt Frikirken Vestsjælland, som gennem snart 20 år har samarbejdet om et nødhjælpsarbejde i Odessa-regionen i den vestlige del af Ukraine, hvor mange fra andre egne i landet er flygtet til. De danske kirker har således gode kontakter til hospitaler, børnehjem, de sociale myndigheder og andre kirker i området.
”Derfor kunne vi gå i gang med at hjælpe fra dag et. Vi hjælper med mad, medicin, tøj og andre akutte behov, som internt fordrevne flygtninge har,” lyder det fra de to danske frikirker, hvis indsats i forbindelse med Ukraine-krisen bakkes op af trossamfundet Mosaik og hjælpeorganisationen IAS.

Kirkerne har virkelig noget at byde ind med
Ud over at hjælpe i selve Ukraine og dets nabolande, er mange frikirker i fuld gang med forberedelserne til at modtage ukrainske flygtninge i Danmark – hvoraf en del allerede er ankommet.
”Her har kirkerne virkelig noget at byde ind med - for hvor kommunen kan sørge for de ydre rammer med bolig og skolegang, kan kirkerne tilbyde menneskelig og åndelig støtte samt et netværk at blive integreret i,” siger Mikael Wandt Laursen, generalsekretær i FrikirkeNet.
En af de frikirker, som allerede har taget imod de første flygtninge, er Troens Ord i Brande, som gennem flere end 25 år har støttet projekter i Hviderusland og gennem dette har fået en række ukrainske kontakter. Her inviterer man lokalsamfundet til at bidrage med tøj, indkvartering og anden praktisk hjælp. Også Kirke i byen i Kolding har taget imod ukrainske flygtninge - her er det sket i samarbejde med kommunen, som i skrivende stund foreløbig har bedt kirken om at sørge for indkvartering til otte familier. Og i Aalborg gør foreningen Charity, som samarbejder med Aalborg Citykirke, klar til at hente 35-40 flygtninge i Lublin i Polen for at indkvartere dem på en tidligere efterskole ejet af foreningen.

Afgørende med jord under neglene
I København har frikirken Hillsong gjort brug af at være en del af et globalt kirkenetværk med en filial i Kyiv i Ukraine. Videoopkald mellem præsterne i København og Kyiv blevet brugt til at koordinere indsatsen, og indsamlede penge går direkte til kirken i Kyiv, der har hænderne mere end fulde af mennesker, som har akut brug for hjælp. Derudover har kirken i Kyiv stillet sin bygning til rådighed for den ukrainske regering som lager for nødhjælp.
Desuden er Hillsong i København i gang med at lave velkomstpakker til de tusinder af flygtninge, som snart ventes her til landet. ”Flere ukrainere fra vores kirke har allerede taget bilen til Ukraine og retur for at hente deres familiemedlemmer,” siger kirkens ledende præst, Thomas Hansen.
Endelig har Hillsong-kirkerne medarbejdere i fem af Ukraines nabolande – kirken har også afdelinger i Polen og Rusland - hvor de tager imod ukrainske flygtninge. ”Situationen udvikler sig nogle gange time for time, og dér er det afgørende, at man har kontakt til nogle, der har jord under neglene,” lyder det fra Thomas Hansen.
Også Kirken i Kulturcenteret på Nørrebro hjælper i et af Ukraines nabolande. I samarbejde med pinsekirkerne i Polen er man således i fuld gang med at oprette et logistikcenter, så man kan købe, opbevare og pakke nødhjælp på lastbiler og sende det ind i Ukraine.
Nabolandene er også i fokus for trossamfundene Apostolsk Kirke og Evangelisk Frikirke Danmark. Apostolsk Kirke har udsendt et dansk missionærpar til Moldova, som lige nu ligger vandret for at hjælpe de tusinder af ukrainske flygtninge, som vælter ind over grænsen, og Evangelisk Frikirke Danmark hjælper via sit polske søsterkirkesamfund, som via kirker over hele Polen åbner dørene for flygtninge.
Baptistkirken i Danmark henviser til Baptist World Alliances indsamling til fordel for Ukraine – ligesom de også linker direkte til det ukrainske baptistsamfund, hvis nogle foretrækker at støtte på den måde.

Foto: IAS