Kirke uddelte gratis skoletasker til nye skoleelever

14.8.2018

Aalborg Citykirke uddelte gratis Lego-skoletasker til 70 kommende skolebørn fra trængte familier. I år var fjerde gang, uddelingen fandt sted.

I denne uge har tusinder af børn haft allerførste skoledag. En dag med sommerfugle i maven, spidsede blyanter - og spritnye skoletasker. I hvert fald for de flestes vedkommende. For ikke alle forældre har råd til at trække penge ud af et presset budget til en ny, smart skoletaske.
Derfor uddelte Aalborg Citykirke søndag den12. august 70 spritnye Lego-skoletasker til børn i de nye 0. klasser. Det er fjerde år, kirken uddeler skoletasker til skoledebutanter, og koordinator Lasse Nordstrøm har været med helt fra begyndelsen.

- Vi fik idéen, da vi sad og evaluerede den uddeling af julehjælp, som Aalborg Citykirke efterhånden har kørt de sidste seks-syv år. De familier, som vi kommer i kontakt med via julehjælpen, oplever ikke kun en stram økonomi op til jul, men året rundt, og vi kom til at tale om, at indkøb af en ny skoletaske også måtte være en stor udgift for sådan en familie, fortæller han.

Aalborg Citykirke har et samarbejde med kommunen, som indebærer, at alle nye skolebørn i kommunen fra kommunen får tilsendt information om muligheden for at få tildelt en gratis skoletaske, hvis man har en stram økonomi. Sammen med folk fra kommunen gennemgår kirken ansøgningerne og udvælger dem, som skal modtage en skoletaske. I praksis har det indtil nu været stort set alle ansøgere, oplyser Lasse Nordstrøm.
Pengene til skoletaskerne har Aalborg Citykirke dels samlet ind under sine gudstjenester og dels modtaget fra foreningen Charity Center,  og taskerne køber de ifølge Lasse Nordstrøm køber til en ”god pris” direkte hos producenten. Fra kirken var 12-14 frivillige endvidere involveret i at gøre uddelingen til en festlig oplevelse med gratis pølser, brød, slushice, hoppeborg og ”Det muntre køkken”, hvor børnene kunne smadre kopper, tallerkener, skåle med videre.

- Vi er en lille gruppe i kirken, som arbejder med forskellige sociale tiltag. Mit ansvar med skoletaskerne er meget sæsonbetonet – jeg begynder forberedelserne i slutningen af maj, og umiddelbart inden første skoledag i august er vi færdige. Andre områder tager længere tid og kræver flere frivillige – det gælder for eksempel uddelingen af julehjælp, forklarer han.
- Jeg gør det, fordi det er skønt at opleve den glæde, som mennesker får, når man giver dem en lille håndsrækning. Man får det selv godt af at gøre noget for andre. Som kirke ønsker vi at være en del af løsningen på nogle af problemerne i samfundet. Vi har et medansvar for at løfte mennesker, som har brug for en ekstra håndsrækning, fastslår han og tilføjer:
- Og hvis andre kunne tænke sig at komme i gang med at dele skoletasker ud, deler vi gerne ud af vores erfaringer.
JL
Foto: Alborg Citykirke