Frikirke sørger for julegaver til 817 børn

20.12.2018

En stor del af FrikirkeNets medlemskirker er hvert år involveret i at uddele julehjælp. En af dem er frikirken København Vineyard, som i år har doneret gaver til 817 børn.

Ingen børn skal undvære julegaver. Den sætning er drivkraften bag København Vineyards ”Mission Julegave”, som de seneste syv år har indsamlet brugt tøj og legetøj – i perfekt stand – for derefter at videreformidle dem til børn i familier, hvor der ikke er råd til julegaver.
I år har 817 børn fået en julegave på den måde – herunder en række børn fra Udrejsecenter Sjælsmark og Center Sandholm.

- Vi gør det her, fordi vi tror på, at der er kærlighed nok til alle. Og det her er en lavpraktisk, konkret måde at vise kærlighed til andre mennesker på, siger Madicken Marcussen, som er projektleder i ”Mission Julegave”.

Indsamlingen af tøj og legetøj er foregået gennem hele november, hvor 26 privatpersoner har stillet deres hjem til rådighed som indsamlingssteder. Herefter er en række frivillige kørt rundt for at hente de indsamlede ting – en af dem er Nikolaj Trolle.

- Det med at hjælpe din næste, så de, der ikke har råd til gaver til deres børn, også kan få en god jul, og at børnene også kan få nogle gaver – det betyder rigtig meget, fortæller han om sin motivation for at være en del af ”Mission Julegave”.
- Og vi får mange rigtigt gode tilbagemeldinger efter jul, hvor forældrene takker og siger, at det har virkelig reddet deres jul.

Selve uddelingen af gaverne foregår ved, at kirken åbner dørene fire dage i december, hvor man bliver mødt af julestemning, kaffe og hyggesnak. I et separat lokale, hvortil børnene ikke har adgang - er alt legetøj og alt tøj lagt frem, og så kan forældrene gå rundt og vælge gaver til deres børn, hvorefter gaven bliver pakket ind. Imens hygger børnene sig i et juleværksted, hvor der bliver hygget, fortalt historier, spist risengrød og lavet julegaver, som kan tages med hjem til familien.
En af dem, som gennem flere år har gjort brug af ”Mission Julegave”, er Sandra.

- Det har reddet min jul rigtig mange år, og det har også gjort, at i stedet for måske én eller ingenting, så ligger der fire gaver under træet nu, fortæller hun.

Projektleder Madicken Marcussen er ikke i tvivl, når hun skal begrunde, hvorfor kirken har skabt ”Mission Julegave”:

- Vi får igennem det her lov til at få snakket med nogle mennesker og høre deres historie. Og vi ønsker særligt i julen, at folk skal få lov til at opleve en bid af Guds kærlighed.

Samlet uddeler FrikirkeNets medlemskirker flere end 2.500 pakker med julemad til familer – ofte er der også gaver til børnene med i pakken.
Derudover er frikirker blandt andet også involveret i julefrokost til hjemløse; fælles juleaften for folk, som mangler nogen at fejre jul med samt – som København Vineyard – uddeling af brugt tøj og legetøj, som forældre kan give til deres børn i julegave.
Alle kirker uddeler i øvrigt julehjælpen i samarbejde med andre aktører – det være sig kommuner, ngo’er, foreninger, gospelkor, uddannelsesinstitutioner, firmaer eller medier.
JL